خبر جدید کنکور سراسری 96

خبر جدید کنکور سراسری 96

خبر جدید کنکور سراسری 96

خبر جدید کنکور سراسری 96
خبر جدید کنکور سراسری 96 خبر جدید کنکور سراسری 96

کنکور سراسری 96

پاسخنامه سوالات کنکور 96

مبانی نظری نوآوری سازمانی

دسته بندی : نمونه سوالات
33 views بار



مبانی نظری نوآوری سازمانی در قالب ورد با کیفیت بسیار عالی به صورت کامل در ۲۶ صفحه می باشد. مبانی نظری نوآوری سازمانی به قیمت ۹۹۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

توضیحات مختصر مبانی نظری نوآوری سازمانی

امروزه نوآوری در بهره مندی از مزایای رقابتی، به ویژه در سازمانهای بزرگ بسیار اهمیت دارد، زیرا شرکتها و سازمانها بدون ابداع مستمر، از عرصه رقابت حذف خواهند شد. در حال حاضر، بیش از نیمی از سودهای سازمانهای غیردولتی، به ویژه در سازمانها و صنایع فناوری پیشرفته، همانند صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، از محصولات و خدماتی به دست می آید که کمتر از پنج سال از عمر آنها می گذرد.

علاوه بر این، نوآوری در بخشهای مختلف تجاری و خدماتی همانند بانکداری، به طور فزاینده ای افزایش یافته است و شرکتها تلاش می کنند تا در این محیط، مزایای رقابتی خود را حفظ کنند . بدین لحاظ، نوآوری برای رقابت در حوزه های تجاری و خدمات بسیار اهمیت دارد.

مقدمه

نوآوری یک فرایند است که در این فرایند ابتدا فرد اجازه می دهد تصورش به آسمانها صعود کند، سپس آن را به زمین می‌آورد و مهندسی می کند (مهندسی ایده‌) تا تبدیل به ایده شود، سپس ایده‌ها را از طریق مدیریت ایده به ایده های عملی، مفید و مناسب تبدیل می کند. (‌خلاقیت) به دنبال آن ایده ها را به کالا‌، خدمات و فرایند تبدیل می کند و نهایتاٌ با تجاری کردن محصولات، خدمات و فرایندهای جدید یا توسعه یافته در بازار، فرایند نوآوری خاتمه می یابد. به عبارتی خلاقیت لازمه نوآوری است اما باید توجه داشت که از خلاقیت تا نوآوری غالباٌ راهی طولانی در پیش است که معمولاٌ این راه را افراد کارآفرین تسهیل می کنند (عصری و همکاران، ۱۳۹۱، ۵۷).

مبانی نظری نوآوری سازمانی

مبانی نظری نوآوری سازمانی

نوآوری

نوآوری عمری به درازای عمر بشر دارد زیرا بشر همواره به دنبال یافتن راه های جدید برای انجام کارهای خود بوده است. نوآوری پدیده ای چند وجهی است. به همین دلیل موضوع مطالعه شاخه های مختلف علوم انسانی قرار گرفته است. از دید علوم رفتاری این پرسش مطرح می شود که هنگام بروز یک عمل نوآورانه چه نوع رفتارهایی از انسان سر می زند و زمینه های بروز چنین رفتاری چیست. از دید یک اقتصاددان این پرسش مهم است که چه انگیزه ها و شرایط اقتصادی باعث تسهیل نوآوری می شود و اثرات آن در عملکرد بنگاه ها و صنایع مختلف چیست. از دید مدیران، نحوه مدیریت بنگاه برای بهره برداری بهتر از ظرفیت های خلاق و نوآور کارکنان بسیار اهمیت دارد (Ussahawanitchakit, 2008, 322).

نوآوری مقوله ای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است. قدرت های سیاسی معمولاً پیرامون صاحبان دانش و تکنولوژی شکل می گیرند. نوآوری، تاثیر شگرفی بر صنعت و اشتغال می گذارد. طی چند دهه گذشته تلاش قدرت های سیاسی برای افزایش نوآوری تکنولوژیک به منظور ایجاد تحول و توسعه اقتصادی – سیاسی تشدید شده است.

بحران های نفتی و ضرورت جایگزینی منابع انرژی غیرنفتی و طبیعت رقابتی فعالیتهای نوآوری و توجه به جنبه های اقتصادی نهفته در نوآوری و اجبار دولت ها در افزایش هزینه پژوهش های مربوط به نوآوری در مواجهه با جهانی شدن اقتصاد از مهمترین دلایل توجه به نوآوری است (نصر اصفهانی، ۱۳۹۱، ۹۳) .

دانلود مبانی نظری نوآوری سازمانی

تعریف نوآوری
معمولاً این واژه در معنای عام آن، به هر محصول یا پدیده ی جدیدی که توسط انسان ایجاد شده باشد، اطلاق می گردد. ولی در معنای دقیق تر و در حوزه مدیریت تکنولوژی، تعریف خاص تری برای آن ارائه می گردد که با مفاهیمی نظیر خلاقیت و اختراع متفاوت است.
برای نوآوری از دیدگاه های مختلف، تعاریف مختلف ارایه شده است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود:

کانتر در تعریف نوآوری، بر فرایند آن تأکید دارد و نوآوری را فرایند گردآوری هر نوع ایده جدید و مفید برای حل مسئله می خواند و معتقد است که نوآوری شامل شکل گرفتن ایده، پذیرش و اجرای آن است. کوئین نوآوری را اولین تحول و تبدیل یک ایده به عمل در یک فرهنگ تعریف می کند. شومپیتر در آثارش، نقش پرتحرک و قدرت نوآوری در صحنه تولید را برجسته ساخته است. او نوآوری را به منزله استقرار کارکردهای نو در تولید می داند.

از نظر پرو نوآوری از صفات ویژه رشد اقتصادی است. پرو این صفات را چنین تعریف می کند: توان خلق و آفرینش اقتصادی، یعنی مجموع فعالیت هایی که پدیده های نو و کارا را برانگیزانند و به کار گیرند. هم چنین به معنای نشر نوآوری و نتایج آن در همه سطوح حیات اقتصادی است.
نوآوری عبارت است از ظرفیت کلی نوآوری سازمان در معرفی محصولات جدید به بازار یا گشودن بازار جدید به همراه ترکیب گرایش راهبردی با رفتار و فرایندهای نوآوری (رضوانی و گرایلی نژاد، ۱۳۹۰، ۲۱).

مفهوم نوآوری با استفاده از تعاریف تد، بیسنات و پاویت (۲۰۰۵) در چهار گروه عمده طبقه بندی می شوند که به ۴P معروف است:
۱- نورآوری در تولید(Product innovation) تغییر در تولید /خدمات به پیشنهاد یک سازمان،

۲- نوآوری در فرآیند تغییر (Process innovation) در شیوه تولید و یا ارائه آنها،

۳- نوآوری در موقعیت (Position innovation) تغییر در شرایط تولید/ خدمات معرفی شده (مثل حرکت از تولید دستی به سوی تولید انبوه،

۴- نوآوری در الگو(Paradigm innovation) تغییر در زیربنای الگوهای ذهنی با ساختار و قالبی که یک سازمان آن را انجام می دهد.

نوآوری درباره تغییر و توانایی مدیریت تغییر در طول زمان است. نوآوری می تواند درباره بهره برداری موفقیت آمیز از ایده های جدید به شکل تولید محصول و یا خدمات جدید و یا اصلاح آن باشد. هم چنین می تواند درباره شیوه ارائه خدمت و یا تولید محصول نیز باشد. نوآوری می تواند درباره بازاریابی خلاق محصول موجود در بازار یا درباره تغییر الگوی کسب و کار باشد (آقا داوود و همکاران، ۱۳۹۰، ۱۳۶).

مبانی نظری نوآوری سازمانی doc

انواع نوآوری

متناسب با کاربردها و سطوح مورد بررسی، نوآوری به انواع مختلف نیز تفکیک شده است. معمولا محققان بر این باورند که مفهوم فرایند نوآوری را درک کرده اند، اما حقیقتاً بسیاری از تحقیقات انجام گرفته در حوزه های مختلف مرتبط با نوآوری، تعاریف و طبقه بندی متفاوتی از نوآوری را ارائه داده اند .فرایند نوآوری به صورت نوآوری رادیکالی یا افزایشی، نوآوری های تقلیدی یا کاملا جدید، بهبودی یا انقلابی، تکنولوژیک یا سازمانی و بسیار انواع دیگر تعریف شده است . بطور کلی دو فاکتور مهم در تعیین نوع نوآوری وجود دارد:

۱-درجه جدید بودن نوآوری؛

۲-جدید بودن در محصول، خدمت، فرایند و یا غیر از این موارد.

بر اساس فاکتور اول یعنی جدید بودن‌ ، نوآوری ها به طبقات متفاوتی دسته بندی شده اند که مهمترین طبقه‌بندی جدید بودن نوآوری را به دو دسته نوآوری های افزایش و رادیکالی تقسیم می کند.

منظور از نوآوری رادیکالی، تغییرات جدید در محصول، فرایند و یا ساختارهای سازمانی است. البته در مورد اینکه منظور از تغییرات اساسی و بنیادی چیست، باز در بین محققان اختلاف نظر وجود دارد، اما معمولا هر تغییری که توسط آن دانش جدیدی خلق شده و یا از دانشهای موجود در تکنولوژی‌های جدید بهره گرفته شود، جزء نوآوری های رادیکالی است. البته با توجه به سطحی که نوآوری در آن بررسی می شود (سطح شرکت، منطقه ای، ملی و یا جهانی )، درجه رادیکال بودن نیز تغییر می کند.

به عنوان مثال استفاده از لیزر در تجهیزات پزشکی اولین بار یک نوآوری رادیکالی در سطح جهانی بود که توانست به کمک دانش موجود، تکنولوژی جدید را رواج دهد. اما تولید کالای جدید مثل دوچرخه در یک کارخانه کبریت سازی نوآوری رادیکالی در سطح شرکت محسوب می شود. نوآوری افزایشی معمولا به عنوان تغییرات اساسی در کالا یا ساختارهای موجود تعریف شده است. این مفهوم با بهبود مستمر نیز ارتباط تنگاتنگی دارد. به عبارتی تغییرات در وضعیت موجود که منجر به کاربرد جدیدی شود را نوآوری افزایشی گویند. به گفته ای نوآوری اگر بر اساس کشش بازار ایجاد شده باشد، معمولا از نوع افزایشی و اگر براثر فشار تکنولوژیک باشد از نوع رادیکالی است.

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، دیدگاه غلطی است که باعث شکست بسیاری از استراتژی‌های نوآوری شده است و آن اینکه نوآوری را تنها در قالب رادیکالی نوآوری بدانیم و به نوآوری افزایشی توجهی نکنیم . در حالی که بسیاری از نوآوری های بازار، ناشی از فعالیتهای افزایشی نوآورانه است (بابایی، ۱۳۸۶، ۵۸). در طبقه بندی دیگری که بسیار مورد توجه واقع شده است، نوآوری به صورت زیر طبقه بندی شده است:

۱-نوآوری تکنولوژیک؛ ۲- نوآوری سازمانی.

تفکیک فوق بیشتر مبتنی بر ۵ گروه نوآوری است که شوچیتی معرفی کرده است. بر این اساس گروه اول را جزء نوآوری تکنولوژیک و ۳ گروه آخر را نوآوری سازمانی نام نهاده اند. به عبارتی خلق محصولات، خدمات و یا فرایندهای جدید و یا توسعه محصولات، خدمات و فرایندهای موجود را نوآوری تکنولوژیک می گویند و هر نوآوری غیر از آن را نوآوری سازمانی نام نهاده اند. ادامه این تحقیق بر مبنای نوآوری تکنولوژیک و سازمانی که در ادامه شرح مختصری از آنها ارائه می شود، بنا شده است رضوانی و گرایلی، ۱۳۹۰، ۲۴).

فهرست مبانی نظری نوآوری سازمانی

مقدمه
نوآوری
تعریف نوآوری
انواع نوآوری
الگوهای تکامل فرایند نوآوری تکنولوژیک
عوامل موثر بر شکل گیری فرایندهای نوآوری
فرایند نوآوری
ارزیابی نوآوری
ابعاد نوآوری سازمانی در پژوهش حاضر
تئوری های نوآوری
عوامل شکست نوآوری
نقش دارایی های دانش مدار در ارتقاء نوآوری
نقش افراد دانشی در ارتقاء نوآوری
تأثیر تسهیم و تبادل دانش بر فرایند نوآوری
منابع و ماخذ

جهت دانلود مبانی نظری نوآوری سازمانی از فرم زیر اقدام نمایید.



لینک منبع